Veelgestelde vragen
Reizen met korting
-
Met het korting OV-abonnement reist u met korting in de bussen, trams, buurtbussen en Flex van U-OV en Syntus Utrecht (uitgezonderd lijnen 83, 85 en 295). Op buslijnen 83 (Veenendaal) en 85 (Veenendaal-Ede) geldt het OV-kortingsabonnement alleen in de bussen van Syntus Utrecht en niet in de bussen van Rrreis.
Op buslijn 295 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het kortingsabonnement alleen in de bussen van Syntus Utrecht en niet in de bussen van Qbuzz. U reist met korting in de daluren. Dat is doordeweeks voor 06.30 uur, tussen 9.00 uur en 16.00 uur en na 18.30 uur. En in het weekend en op feestdagen de hele dag.
-
Het abonnement met korting is er alleen voor inwoners van deelnemende gemeentes in de provincie Utrecht.
Deelnemende gemeentes: Bunnik, De Bilt, De Stichtse Vecht, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woudenberg en Zeist. Er volgen steeds meer gemeentes.
-
- U reist met korting als u 12 jaar of ouder bent, een laag inkomen heeft en in de provincie Utrecht woont.
- U reist met korting in de daluren. Dat betekent: doordeweeks voor 06.30 uur, tussen 09.00 uur en 16.00 uur en na 18.30 uur. En in het weekend en op feestdagen de hele dag.
- In de bus, tram, buurtbus en Flex van U-OV en Syntus Utrecht. Op buslijnen 83 (Veenendaal) en 85 (Veenendaal-Ede) geldt het OV-kortingsabonnement alleen in de bussen van Syntus Utrecht en niet in de bussen van Rrreis. Op buslijn 295 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het kortingsabonnement alleen in de bussen van Syntus Utrecht en niet in de bussen van Qbuzz.
-
De aanmeldcode heeft u gekregen van uw gemeente. Via een brief of e-mail.
U kunt korting krijgen als u een laag inkomen heeft. Het verschilt per gemeente bij welk inkomen de grens ligt. Uw gemeente controleert of u recht heeft op een korting OV-abonnement.
Hebt u geen aanmeldcode ontvangen? Heeft u wel een laag inkomen? En denkt u dat u recht heeft op korting?
Vraag dan zelf een aanmeldcode aan.
De gemeente controleert of u daar recht op hebt. -
U kunt uw OV-chipkaart op 2 manieren aanvragen
- Vraag de pas aan via www.ov-chipkaart.nl. U moet uw pasfoto uploaden en betalen met internetbankieren.
- Ga naar de servicewinkel van U-OV in Utrecht of van Syntus Utrecht in Amersfoort.
De servicewinkel van U-OV is te vinden op Utrecht Centraal aan de Jaarbeurszijde.
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag: 6.30 tot 19.00 uur
Zaterdag en zondag: 10.00 tot 17.30 uurDe servicewinkel van Syntus Utrecht is te vinden bij het busstation Amersfoort Centraal (Stationsplein 109).
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag: 8.00 tot 17.00 uur
Zaterdag en zondag: gesloten -
Een OV-chipkaart is maximaal vijf jaar geldig. Daarna kunt u er niet meer mee reizen. Een persoonlijke kaart kunt u online voor € 7,50 euro vernieuwen via uw OV-chipaccount. U ontvangt dan een nieuwe kaart waar uw abonnementen en producten weer op staan.
U kunt uw kaart vernieuwen vanaf 6 weken voor de verloopdatum. Na de verloopdatum heeft u hier een jaar de tijd voor. Dit doet u via uw Mijn OV-chipaccount. Meer informatie op www.ov-chipkaart.nl
-
Verloopt de OV-chipkaart waarop uw OV-kortingsabonnement staat (bijna)? Vraag dan geen nieuwe OV-chipkaart aan, maar laat uw oude OV-chipkaart vervangen. Het abonnement gaat dan automatisch mee over naar uw vervangende OV-chipkaart. Uw OV-chipkaart vervangen kan via www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen. Hebt u nog vragen over het aanvragen van een vervangende OV-chipkaart of het overzetten van uw abonnement als u toch per ongeluk een nieuwe kaart hebt aangevraagd? Neem daarover contact op met de klantenservice van U-OV.
-
U kunt tot 1 oktober 2025 een aanvraag indienen.
-
U ziet meteen of u korting kunt krijgen. Als dat zo is, krijgt u binnen 3 weken bericht via uw doorgegeven e-mailadres. In het bericht staat dat het korting OV-abonnement aan uw OV-chipkaart is gekoppeld. U moet het abonnement dan nog activeren bij een oplaadpunt van de OV-chipkaart. Soms komt het bericht in uw spambox en in enkele gevallen komt het bericht helemaal niet aan (hieraan wordt gewerkt). Probeer na 3 weken het abonnement op uw kaart te activeren, ook als u daarover nog geen bericht heeft gehad. Doe het zeker binnen 2 maanden. Daarna kunt u niet meer activeren.
Voor een overzicht van de oplaadpunten bij u in de buurt ga naar www.ov-chipkaart.nl.
-
Het korting OV-abonnement is gekoppeld aan uw persoonlijke OV-chipkaart. Ga naar een oplaadpunt van de OV-chipkaart om het abonnement te activeren. Doe dit binnen 2 maanden na ontvangst van het bericht dat u via uw doorgegeven e-mailadres hebt gekregen. Kijk op www.ov-chipkaart.nl waar u zo’n oplaadpunt kunt vinden. U kunt ook naar de Servicewinkel van U-OV in Utrecht of bij Syntus Utrecht in Amersfoort.
-
Jazeker, uw gemeente kan helpen bij het aanvragen van een korting OV-abonnement.
Heeft u vragen over het activeren, het opladen van uw kortingsabonnement op uw OV-chipkaart. Neem dan contact op met een medewerker van U-OV.
U-OV
0900 – 525 22 41
Maandag t/m vrijdag: 06.00 tot 23.00 uur
Zaterdag en zondag: 09.00 tot 17.00 uur -
U kunt contact opnemen met een medewerker van U-OV.
U-OV
0900 – 525 22 41
Maandag t/m vrijdag: 06.00 tot 23.00 uur
Zaterdag en zondag: 09.00 tot 17.00 uurUw nieuwe OV-kortingsabonnement moet u activeren en opladen bij een oplaadpunt voor de OV-chipkaart. Doe dat binnen 2 maanden na ontvangstbevestiging. Zoek hier een oplaadpunt bij u in de buurt.
-
U heeft een mail gehad waarin staat dat uw OV-kortingsabonnement klaar staat om te activeren. U bent naar een oplaadpunt gegaan, en daar krijgt u de melding in beeld “Er staat geen bestelling klaar”. Over het activeren/opladen van uw abonnement op uw OV-chipkaart kunt u contact opnemen met U-OV.
U-OV
0900 – 525 22 41
Maandag t/m vrijdag: 06.00 tot 23.00 uur
Zaterdag en zondag: 09.00 tot 17.00 uur -
Dat hangt af van uw leeftijd.
Bent u tussen de 12 en 64 jaar oud?
Tijdens de daluren krijgt u 40% korting. Dat geldt in de bussen en trams van U-OV en Syntus Utrecht.
Bent u 65 jaar of ouder?
U krijgt dan altijd automatisch 34% leeftijdskorting als u met een persoonlijke OV-chipkaart reist. In alle bussen, trams en metro’s. In heel Nederland.Als u het korting OV-abonnement op deze website aanvraagt, reist u met meer korting. U krijgt dan tijdens de daluren 60% korting. Dat geldt in de bussen en trams van U-OV en Syntus Utrecht.
Met het korting OV-abonnement krijgt u dus:
- 60% korting tijdens de daluren.
- 34% korting tijdens de spituren (weekdagen van 6.30 – 9.00 en 16.00 – 18.30 uur).
-
U komt in aanmerking voor ouderenkorting als u 65 jaar of ouder bent. Wanneer u met een persoonlijke OV-chipkaart reist, krijgt u automatisch 34% korting op basis van uw leeftijd. Daarvoor hoeft u niets te doen. Door het toevoegen van het korting OV-abonnement aan uw persoonlijke OV-chipkaart krijgt u tijdens de daluren 60% korting. Wanneer u met een anonieme OV-chipkaart reist krijgt u geen ouderenkorting. U reist dus het voordeligst met een persoonlijke OV-chipkaart. Dan hebt u ouderenkorting én krijgt u extra korting als u het korting OV-abonnement op de OV-chipkaart laten plaatsen.
-
Uw ouderenkorting is meteen gekoppeld aan uw persoonlijke ov-chipkaart. Door de geboortedatum op uw kaart is uw leeftijd bekend. Vanaf 65 jaar krijgt u automatisch al 34% korting door de ouderenkorting. Door het toevoegen van de korting OV-abonnement aan uw persoonlijke ov-chipkaart krijgt u meer korting. Dit is tijdens de daluren opgehoogd naar 60% korting.
-
Als u 65+ bent krijgt u automatisch al 34% korting door de ouderenkorting. Door het OV-kortingsabonnement wordt dit tijdens de daluren opgehoogd naar 60% korting. Het systeem ziet dit als twee losse abonnementen. Deze abonnementen worden gestapeld. Tijdens het inchecken in de bus of op de tramhalte ziet u altijd staan 34% korting.
Dat komt omdat het systeem maar één abonnement tegelijk op het scherm kan tonen. U krijgt tijdens de daluren wel 60% korting, maar dat staat niet op het scherm. Dat is helaas verwarrend, maar is technisch niet op te lossen.
-
Helaas niet als:
- U al andere abonnementen van U-OV of Syntus Utrecht aan uw persoonlijke OV-chipkaart heeft gekoppeld.
- U al een NS-flex abonnement op uw OV-chipkaart heeft staan.
Maar wel als:
- U een (ander) landelijk abonnement (zoals een ster abonnement of leeftijdskorting) op de OV-chipkaart heeft staan.
-
Ja, u moet een nieuwe aanvraag doen om het korting OV-abonnement te krijgen. U hebt daarvoor een brief ontvangen met een aanmeldcode. Met de aanmeldcode kunt u het product aanvragen.
-
U moet een aanvraag doen om het korting OV-abonnement te krijgen. U hebt daarvoor een brief ontvangen met een aanmeldcode. Met de aanmeldcode kunt u het product aanvragen.
-
Ja, dat kan. U krijgt korting in alle bussen en trams van U-OV en Syntus Utrecht. Op buslijnen 83 (Veenendaal) en 85 (Veenendaal-Ede) geldt het OV-kortingsabonnement alleen in de bussen van Syntus Utrecht en niet in de bussen van Rrreis. Op buslijn 295 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het kortingsabonnement alleen in de bussen van Syntus Utrecht en niet in de bussen van Qbuzz.
U kunt reizen op de hele lijn, dus tot de eindbestemming. Ook als die buiten provincie Utrecht ligt. U krijgt geen korting bij andere vervoerders zoals NS of Arriva. Ook niet als deze (deels) binnen de provincie Utrecht rijdt.
-
U reist met korting met de bus, tram, buurtbus en Flex van U-OV en Syntus Utrecht.
Op buslijnen 83 (Veenendaal) en 85 (Veenendaal-Ede) geldt het OV-kortingsabonnement alleen in de bussen van Syntus Utrecht en niet in de bussen van Rrreis. Syntus Utrecht rijdt ¼ van de ritten op lijnen 83 en 85.
Op buslijn 295 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het OV-kortingsabonnement alleen in de bussen van Syntus Utrecht en niet in de bussen van Qbuzz. Syntus Utrecht rijdt 2/3 van de tijd op lijn 295.
U kunt de dienstregeling van Syntus Utrecht hierover raadplegen op de website www.syntusutrecht.nl en u kunt de dienstregeling ook meekrijgen bij de servicewinkel. Ook in de reisplanner (9292, NS, U-OV) is zichtbaar of een rit door Syntus Utrecht of Qbuzz/Rrreis gereden wordt. Bij het plannen van een reis is dat dus zichtbaar en kunt u zien welke vervoerder wanneer rijdt op lijn 83, 85 of 295. -
Nee, met uw korting OV-abonnement reist u alleen met korting met bus, tram, buurtbus of Flex van U-OV en Syntus Utrecht. U kunt uw OV-chipkaart wel gebruiken om met de trein te reizen. U krijgt dan geen korting voor de trein
Geldigheid
-
Het korting OV-abonnement is één jaar geldig nadat deze geactiveerd is.
Proef korting OV-abonnement
-
Deze proef is een samenwerking tussen de provincie Utrecht en 26 gemeenten. Zo willen we er samen voor zorgen dat inwoners met een laag inkomen meer mogelijk hebben om met OV te reizen. Bijvoorbeeld naar werk, studie, familie of vrienden.
Provincie Utrecht biedt het OV-kortingsproduct aan. De gemeentes nemen contact op met de inwoners die in aanmerking komen. Gemeentes bepalen zelf wie recht heeft op korting, afhankelijk van hun beleid. Of iemand tot de minima behoort, verschilt per gemeente. De ene gemeente houdt het sociale minimum aan, de andere gemeente heeft de grens op 140% van dat minimum gelegd. Inwoners moeten aangeven dat hun inkomen binnen de vastgestelde grens valt.
-
We verwachten dat deze proef een vervolg krijgt. We weten op dit moment nog niet hoe dat vervolg eruit ziet. Ondertussen kijken we of veel mensen het korting OV-abonnement willen hebben. En we gaan kijken of het goed werkt. Deze informatie gebruiken we om te bepalen hoe de proef wordt vervolgd.