Veelgestelde vragen
Reizen met korting
-
Met het kortingsabonnement reist u met korting in bus, tram, buurtbus en U-flex van U-OV. U reist met korting als u incheckt in de daluren. Daluren zijn:
Maandag t/m vrijdag
- voor 6:30 uur
- tussen 9:00 en 16:00 uur
- na 18:30 uur
Zaterdag, zondag en feestdagen
- de hele dag
Op buslijnen 90 (Utrecht-Ameide-Gelkenes) en 395 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het kortingsabonnement alleen in de bussen van U-OV en niet in de bussen van Qbuzz.
Op buslijnen 5 (Veenendaal-De Klomp – Ede), 83 (Veenendaal-De Klomp – station Veenendaal Centrum) en 85 (station Veenendaal Centrum – Ede) is het kortingsabonnement ook geldig in de bussen van RRReis.
Reist u met U-flex en heeft u het kortingsabonnement? Betaal dan in het voertuig. Check in en check uit. Betaalt u vooraf online? Dan krijgt u geen korting.
-
Het kortingsabonnement is er alleen voor inwoners die wonen in een gemeente die meedoet in de provincie Utrecht.
-
- U reist met korting als u in de provincie Utrecht woont, een laag inkomen heeft en 12 jaar of ouder bent
- U reist met korting als u een kortingsabonnement aanvraagt en het kortingsabonnement oplaadt op uw persoonlijke OV-chipkaart
- U reist met korting in de daluren. Dat betekent: doordeweeks voor 06.30 uur, tussen 09.00 uur en 16.00 uur en na 18.30 uur. En in het weekend en op feestdagen de hele dag
- U reist met korting in de bus, tram, buurtbus en U-flex van U-OV.
Op buslijnen 90 (Utrecht-Ameide-Gelkenes) en 395 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het kortingsabonnement alleen in de bussen van U-OV en niet in de bussen van Qbuzz.
Op buslijnen 5 (Veenendaal-De Klomp – Ede), 83 (Veenendaal-De Klomp – station Veenendaal Centrum) en 85 (station Veenendaal Centrum – Ede) is het kortingsabonnement ook geldig in de bussen van RRReis.
Reist u met U-flex en heeft u het kortingsabonnement? Betaal dan in het voertuig. Check in en check uit. Betaalt u vooraf online? Dan krijgt u geen korting.
-
De aanmeldcode krijgt u begin 2026 van uw gemeente. Via een brief of e-mail.
U krijgt een kortingsabonnement als u een laag inkomen heeft. De gemeente controleert of u recht heeft op een kortingsabonnement.
Hebt u geen aanmeldcode ontvangen? Heeft u wel een laag inkomen? En denkt u dat u recht heeft op korting?Vraag dan zelf een aanmeldcode aan.
De gemeente controleert of u daar recht op hebt. -
Als u nog geen persoonlijke OV-chipkaart heeft (kaart met foto en naam), kunt u een persoonlijke OV-chipkaart op 2 manieren aanvragen:
- Vraag de pas aan via www.ov-chipkaart.nl. U moet uw foto uploaden en betalen met internetbankieren
- Ga naar een servicewinkel van U-OV in Utrecht of Amersfoort.
De U-OV servicewinkel in Utrecht is te vinden op Utrecht Centraal aan de Jaarbeurszijde.
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag: 6.30 tot 19.00 uur
Zaterdag en zondag: 10.00 tot 17.30 uurDe U-OV servicewinkel in Amersfoort is te vinden bij het busstation Amersfoort Centraal (Stationsplein 109).
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag: 8.00 tot 17.00 uur
Zaterdag en zondag: gesloten -
Een OV-chipkaart is maximaal vijf jaar geldig. Daarna kunt u er niet meer mee reizen. Een persoonlijke kaart kunt u online voor € 7,50 euro vernieuwen via uw OV-chipaccount op www.ov-chipkaart.nl. U ontvangt dan een nieuwe kaart waar uw abonnementen en producten weer op staan.
U kunt uw kaart vernieuwen vanaf 6 weken voor de verloopdatum. Na de verloopdatum heeft u hier een jaar de tijd voor. Het vernieuwen van uw OV-chipkaart doet u via uw Mijn OV-chipaccount.
Let op: Vernieuwt u uw OV-chipkaart eerder dan 6 weken voor de verloopdatum? Dan betaalt u €11,00 in plaats van €7,50. Bespaar geld door te wachten tot de kaart over 6 weken verloopt.
-
Verloopt de OV-chipkaart waarop uw OV-kortingsabonnement staat (bijna)? Vraag dan geen nieuwe OV-chipkaart aan, maar laat uw oude OV-chipkaart vernieuwen. Het abonnement gaat dan automatisch mee over naar uw nieuwe OV-chipkaart.
U kunt uw kaart vernieuwen vanaf 6 weken voor de verloopdatum. Na de verloopdatum heeft u hier een jaar de tijd voor. Het vernieuwen van uw OV-chipkaart doet u via uw Mijn OV-chipaccount op www.ov-chipkaart.nl.
Let op: Vernieuwt u uw OV-chipkaart eerder dan 6 weken voor de verloopdatum? Dan betaalt u €11,00 in plaats van €7,50. Bespaar geld door te wachten tot de kaart over 6 weken verloopt.
-
Werkt uw OV-chipkaart niet meer of bent u deze kwijt? Vraag dan geen nieuwe OV-chipkaart aan, maar laat uw oude OV-chipkaart vervangen. Het abonnement gaat dan automatisch mee over naar uw vervangende OV-chipkaart. Uw OV-chipkaart vervangen kan via www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen. Het vervangen van een OV-chipkaart kost €11,00. Hebt u nog vragen over het aanvragen van een vervangende OV-chipkaart of het overzetten van uw abonnement als u toch per ongeluk een nieuwe kaart hebt aangevraagd? Neem daarover contact op met de klantenservice van U-OV.
-
Nee, u hoeft nu niet over te stappen naar OVpay (inchecken met de betaalpas of OV-pas). Het kortingsabonnement werkt alleen met een persoonlijke OV-chipkaart. Het kortingsabonnement blijft werken op uw OV-chipkaart.
-
U kunt tot 1 oktober 2026 een aanvraag indienen.
-
U ziet meteen of u korting kunt krijgen. Als dat zo is, krijgt u binnen 3 weken bericht via uw doorgegeven e-mailadres. In het bericht staat dat het kortingsabonnement aan uw OV-chipkaart is gekoppeld. U moet het abonnement dan nog op uw OV-chipkaart laden bij een oplaadpunt van de OV-chipkaart. Soms komt het bericht in uw spambox . Probeer na 3 weken het abonnement op uw kaart te laden, ook als u daarover nog geen bericht heeft gehad. Doe het zeker binnen 2 maanden. Daarna kunt u niet meer activeren.
-
Het kortingsabonnement is gekoppeld aan uw persoonlijke OV-chipkaart. Ga naar een oplaadpunt van de OV-chipkaart om het kortingsabonnement op uw persoonlijke OV-chipkaart te laden. Doe dit binnen 2 maanden na ontvangst van het bericht dat u via uw doorgegeven e-mailadres hebt gekregen. Kijk op www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker waar u zo’n oplaadpunt kunt vinden.
Heeft u hulp nodig bij het opladen van uw abonnement? Neem dan contact op met U-OV. Dat kan in een servicewinkel, telefonisch of per e-mail. Kijk op deze website hoe u contact op kan nemen met U-OV.
-
Jazeker, uw gemeente kan helpen bij het aanvragen van een kortingsabonnement. U kunt ook bij uw gemeente terecht als u vragen heeft over de aanmeldcode.
Heeft u vragen over het opladen van uw kortingsabonnement op uw persoonlijke OV-chipkaart. Neem dan contact op met U-OV. Dat kan in een servicewinkel, telefonisch of per e-mail. Kijk op deze website hoe u contact op kan nemen met U-OV.
-
U kunt uw kortingsabonnement zelf op uw persoonlijke OV-chipkaart opladen. Ga naar een oplaadpunt van de OV-chipkaart om het abonnement op te laden. Doe dit binnen 2 maanden na ontvangst van het bericht dat u via uw doorgegeven e-mailadres hebt gekregen. Kijk op www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker waar u zo’n oplaadpunt kunt vinden.
Heeft u hulp nodig bij het opladen van uw kortingsabonnement? Neem dan contact op met U-OV. Dat kan in een servicewinkel, telefonisch of per e-mail. Kijk op deze website hoe u contact op kan nemen met U-OV.
-
U heeft een e-mail gehad waarin staat dat uw kortingsabonnement klaar staat om te activeren. U bent naar een oplaadpunt gegaan, en daar krijgt u de melding in beeld 'Er staat geen bestelling klaar'. Over het opladen van uw kortingsabonnement op uw persoonlijke OV-chipkaart kunt u contact opnemen met U-OV. Dat kan in een servicewinkel, telefonisch of per e-mail. Kijk op deze website hoe u contact op kan nemen met U-OV.
-
Dat hangt af van uw leeftijd.
Bent u tussen de 12 en 64 jaar oud?
Tijdens de daluren krijgt u 70% korting. Dat geldt in de bussen en trams van U-OV. Tijdens de spitsuren (weekdagen van 6.30 - 9.00 en 16.00 - 18.30 uur) krijgt u geen korting. Het tijdstip waarop u incheckt, bepaalt hoeveel korting u krijgt.
Bent u 65 jaar of ouder?
U krijgt dan altijd automatisch 34% leeftijdskorting als u met een persoonlijke OV-chipkaart reist. In alle bussen, trams en metro’s. In heel Nederland.
Als u het kortingsabonnement op deze website aanvraagt, reist u met meer korting. U krijgt dan tijdens de daluren 80% korting. Dat geldt in de bussen en trams van U-OV.
Met het kortingsabonnement krijgt u dus:
- 80% korting tijdens de daluren
- 34% korting tijdens de spituren (weekdagen van 6.30 – 9.00 en 16.00 – 18.30 uur).
Het tijdstip waarop u incheckt, bepaalt hoeveel korting u krijgt.
-
U komt in aanmerking voor ouderenkorting als u 65 jaar of ouder bent. Wanneer u met een persoonlijke OV-chipkaart reist, krijgt u automatisch 34% korting op basis van uw leeftijd. Daarvoor hoeft u niets te doen. Door het toevoegen van het kortingsabonnement aan uw persoonlijke OV-chipkaart krijgt u tijdens de daluren 80% korting. Wanneer u met een anonieme OV-chipkaart reist krijgt u geen ouderenkorting. Ook dit kortingsabonnement kan niet op een anonieme OV-chipkaart worden gezet. U reist dus het voordeligst met een persoonlijke OV-chipkaart. Dan hebt u ouderenkorting én krijgt u extra korting als u het kortingsabonnement op de OV-chipkaart oplaadt.
-
Uw ouderenkorting is meteen gekoppeld aan uw persoonlijke OV-chipkaart. Door de geboortedatum op uw kaart is uw leeftijd bekend. Vanaf 65 jaar krijgt u automatisch al 34% korting door de ouderenkorting. Door het toevoegen van het kortingsabonnement aan uw persoonlijke OV-chipkaart krijgt u meer korting. Dit is tijdens de daluren 80% korting.
-
Als u 65+ bent krijgt u automatisch al 34% korting door de ouderenkorting. Door het kortingsabonnement wordt dit tijdens de daluren opgehoogd naar 80% korting. Twijfelt u of u te veel betaald? Neem dan contact op met U-OV. Dat kan in een servicewinkel, telefonisch of per e-mail. Kijk op deze website hoe u contact op kan nemen met U-OV. Zij kunnen u helpen te controleren of u het juiste bedrag betaalt.
-
Helaas niet als:
- U al andere abonnementen van U-OV op uw persoonlijke OV-chipkaart heeft gezet
- U al het Studentenreisproduct op uw persoonlijke OV-chipkaart heeft staan
- We raden het ook af om het kortingsabonnement op een OV-chipkaart te zetten waar NS flex opstaat.
Als u het kortingsabonnement op een OV-chipkaart zet waar deze abonnement al opstaan, werkt het kortingsabonnement misschien niet, en krijgt u geen korting. Gebruik een tweede persoonlijke OV-chipkaart.
Maar wel als:
- U een (ander) landelijk abonnement (zoals een sterabonnement of leeftijdskorting) op de OV-chipkaart heeft staan.
-
We raden het af om het kortingsabonnement te plaatsen op een OV-chipkaart waar NS flex opstaat. Het kan zijn dat het kortingsabonnement dan niet werkt. U krijgt dan geen korting op de bus en trams van U-OV. We raden u aan een tweede persoonlijke OV-chipkaart te gebruiken.
-
Uw kortingsabonnement uit 2025 is één jaar geldig. Daarmee krijgt u 40 of 60% korting in de daluren. Voorbeeld: u heeft op 1 juli 2025 het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart. Dan verloopt uw kortingsabonnement op 30 juni 2026.
In 2026 kunt u meer korting krijgen:
- 70% als u tussen 12 en 64 jaar bent
- 80% als u 65 jaar of ouder bent
Daarvoor moet u een nieuw kortingsabonnement aanvragen. U heeft van uw gemeente een brief of e-mail gekregen met een nieuwe aanmeldcode. Met die aanmeldcode kunt u het nieuwe kortingsabonnement aanvragen. Dat mag nu al. U hoeft niet te wachten tot het oude kortingsabonnement stopt.
-
Nee. Als u niets doet behoudt u uw kortingsabonnement met 40 of 60% korting. Het kortingsabonnement uit 2025 is één jaar geldig. Voorbeeld: u heeft op 1 juli 2025 het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart. Dan verloopt uw kortingsabonnement op 30 juni 2026.
In 2026 kunt u meer korting krijgen:
- 70% als u tussen 12 en 64 jaar bent
- 80% als u 65 jaar of ouder bent.
Daarvoor moet u een nieuw kortingsabonnement aanvragen. U heeft van uw gemeente een brief of e-mail gekregen met een nieuwe aanmeldcode. Met die aanmeldcode kunt u het nieuwe kortingsabonnement aanvragen. Dat mag nu al. U hoeft niet te wachten tot het oude kortingsabonnement stopt.
-
Ja, dat kan op de buslijnen van U-OV. U krijgt korting in alle bussen en trams van U-OV. De korting geldt voor de hele rit, tot de eindhalte. Ook als u naar een plek buiten de provincie Utrecht reist.
Let op: Bij andere vervoerders, zoals NS of Arriva, krijgt u geen korting. Ook niet als hun bus of trein (deels) in de provincie Utrecht rijdt.
-
U reist met korting met de bus, tram, buurtbus en U-flex van U-OV.
Op buslijnen 5 (Veenendaal-De Klomp – Ede), 83 (Veenendaal-De Klomp – station Veenendaal Centrum) en 85 (station Veenendaal Centrum – Ede) is het kortingsabonnement geldig in de bussen van U-OV, maar ook in de bussen van RRReis.
-
U reist met korting met de bus, tram, buurtbus en U-flex van U-OV.
Op buslijnen 90 (Utrecht-Ameide-Gelkenes) en 395 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het kortingsabonnement alleen in de bussen van U-OV en niet in de bussen van Qbuzz.
-
Nee, met uw kortingsabonnement reist u alleen met korting met bus, tram, buurtbus of U-flex van U-OV. U kunt uw OV-chipkaart wel gebruiken om met de trein te reizen. U krijgt dan geen korting voor de trein.
-
Het kortingsabonnement is één jaar geldig. Het jaar begint op het moment dat u het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart oplaadt.
Voorbeeld: U zet op 1 februari 2026 het kortingsabonnement op uw OV-Chipkaart. Dan verloopt uw kortingsabonnement op 31 januari 2027.