Overslaan en naar de inhoud gaan

Reizen met korting in bus en tram 2026

Op deze website vindt u informatie over het kortingsproduct 2026. U kunt het kortingsabonnement nu nog niet aanvragen.

  • Woont u in de provincie Utrecht?
  • Heeft u een laag inkomen?
  • Bent u 12 jaar of ouder?
     

Dan kunt u korting krijgen op reizen met bus en tram. U betaalt dan minder in de daluren.

U kunt een kortingsabonnement aanvragen. Dat is een abonnement waardoor u goedkoper reist.

Uw gemeente geeft u in 2026 een aanmeldcode.

Lees hieronder hoe dat werkt. 

Kan ik korting krijgen?

Woont u in de provincie Utrecht?

Heeft u een laag inkomen?

Bent u 12 jaar of ouder?

Hoe werkt het kortingsabonnement?

1. Wanneer reis ik met korting

Als u incheckt tijdens de daluren. De daluren zijn:

Maandag t/m vrijdag

voor 6:30 uur
tussen 9:00 en 16:00 uur
na 18:30 uur

Zaterdag, zondag en feestdagen

de hele dag

2. Waar kan ik reizen met korting?

De bus, tram, buurtbus en U-flex van U-OV.

Op buslijnen 90 (Utrecht-Ameide-Gelkenes) en 395 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het kortingsabonnement alleen in de bussen van U-OV en niet in de bussen van Qbuzz.

Op buslijnen 5 (Veenendaal-De Klomp – Ede), 83 (Veenendaal-De Klomp – station Veenendaal Centrum) en 85 (station Veenendaal Centrum – Ede) is het kortingsabonnement geldig in de bussen van U-OV, maar ook in de bussen van RRReis.

U-Flex

Reist u met U-flex en heeft u het kortingsabonnement? Betaal dan in het voertuig. Check in en check uit. Betaalt u vooraf online? Dan krijgt u geen korting.
Kijk voor meer informatie over U-flex op de website van U-OV.

Bus
Tram
Buurtbus
Flex
Niet de trein

3. Hoe lang is het abonnement geldig

Als het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart oplaadt, kunt u het één jaar gebruiken.

Hoeveel korting krijg ik?

Hoe vraag ik het gratis OV-abonnement aan?

Stap 1

Regel een persoonlijk OV-chipkaart (de pas waarop uw foto en naam staat).

Stap 2

Houd uw aanmeldcode bij de hand. Die heeft u per brief of e-mail van de gemeente ontvangen.

Stap 3

Vul het formulier in.

NS flex

We raden het af om het kortingsabonnement op een persoonlijke OV-chipkaart te zetten waar al een NS flex abonnement op staat. Het kortingsabonnement werkt dan misschien niet, en dan krijgt u geen korting. We raden aan het kortingsabonnement op een tweede persoonlijke OV-chipkaart te zetten.

Studentenreisproduct

Het kortingsabonnement kan niet op een ov-chipkaart worden gezet waar al het Studentenreisproduct op staat. Dan moet u een tweede persoonlijke OV-chipkaart gebruiken waar u dit kortingsabonnement op zet.
 

Dit heeft u nodig voor de aanvraag

  • Een persoonlijke OV-chipkaart (de pas waarop uw foto en naam staat)
  • De aanmeldcode die u van uw gemeente krijgt

Met het kortingsabonnement reist u met korting in de hele provincie Utrecht. Het abonnement is één jaar geldig. Het kortingsabonnement geldt in bus, tram, buurtbus, en U-flex van U-OV. Reist u met U-flex en heeft u het kortingsabonnement? Betaal dan in het voertuig. Betaalt u vooraf online? Dan krijgt u geen korting. Op buslijnen 90 (Utrecht-Ameide-Gelkenes) en 395 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het kortingsabonnement alleen in de bussen van U-OV en niet in de bussen van Qbuzz. Op buslijnen 5 (Veenendaal-De Klomp – Ede), 83 (Veenendaal-De Klomp – station Veenendaal Centrum) en 85 (station Veenendaal Centrum – Ede) is het kortingsabonnement geldig in de bussen van U-OV, maar ook in de bussen van RRReis.
 

Ik heb het abonnement aangevraagd. En nu?

Binnen 3 weken krijgt u een e-mail. Daarin staat dat het gelukt is om het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart te zetten. U krijgt ook een e-mail als het niet is gelukt om het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart te zetten. In de e-mail staat dan wat u kunt doen.

Tip: Controleer altijd uw mailbox.

Vergeet niet uw kortingsabonnement op te laden.

Heeft u een e-mail gekregen dat het is gelukt om het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart te zetten? Dan moet u zelf het kortingsabonnement nog op uw OV-chipkaart laden. Dat kunt u doen bij een oplaadpunt voor de OV-chipkaart. Of bij een servicewinkel van U-OV. Doe dit binnen 2 maanden na ontvangst van het bericht dat u via uw doorgegeven e-mailadres hebt gekregen.

Vergeet niet binnen 2 maanden uw kortingsabonnement op te laden.

Start de aanvraag

Checklist bent u klaar om de aanvraag te doen?

  • Ik woon in de provincie Utrecht.
  • Ik heb een aanmeldcode ontvangen (en heb met mijn inkomen recht op de korting)
  • Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart
  • Ik ben 12 jaar of ouder

Contact

Vragen over het kortingsabonnement?
Heeft u een vraag over uw kortingsabonnement? Bijvoorbeeld of de korting werkt? Twijfelt u over de prijs van de bus en tram? Bel of mail dan met U-OV. Of ga langs in een U-OV Servicewinkel. Kijk op de website U-OV voor de contactinformatie.

 

Vragen over uw aanvraag of aanmeldcode?
Heeft u vragen over het aanvragen van het abonnement? Of een vraag over de aanmeldcode? Op deze website staat een pagina met antwoorden op veelgestelde vragen. Misschien staat uw vraag daar ook bij. Bekijk de Veelgestelde vragen.

Komt u er met deze informatie niet uit? Neem dan contact op met uw gemeente. Zij helpen u graag verder.
 

Reizen met korting in bus en tram wordt  mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen provincie Utrecht, gemeenten en vervoerder U-OV in de provincie Utrecht. De provincie Utrecht stelt het kortingsabonnement beschikbaar zodat gemeenten dit aan inwoners kunnen aanbieden.

Gemeenten bieden inwoners met een laag inkomen het kortingsabonnement aan en versturen de aanmeldcodes. De vervoerder U-OV plaatst het kortingsabonnement op de OV-chipkaart.