- Een persoonlijke OV-chipkaart (de pas waarop uw foto en naam staat)
- De aanmeldcode die u van uw gemeente krijgt
Reizen met korting in bus en tram 2026
Op deze website vindt u informatie over het kortingsproduct 2026. U kunt het kortingsabonnement nu nog niet aanvragen.
- Woont u in de provincie Utrecht?
- Heeft u een laag inkomen?
- Bent u 12 jaar of ouder?
Dan kunt u korting krijgen op reizen met bus en tram. U betaalt dan minder in de daluren.
U kunt een kortingsabonnement aanvragen. Dat is een abonnement waardoor u goedkoper reist.
Uw gemeente geeft u in 2026 een aanmeldcode.
Lees hieronder hoe dat werkt.
Kan ik korting krijgen?
-
U kunt korting krijgen als u in een gemeente woont die meedoet. Alleen mensen uit deze gemeenten kunnen het kortingsabonnement krijgen.
Woont u in een gemeente die meedoet? Dan krijgt u begin 2026 van uw gemeente een brief of e-mail met een aanmeldcode. Met die aanmeldcode kunt u het kortingsabonnement aanvragen. -
U krijgt een kortingsabonnement als u een laag inkomen heeft. De gemeente controleert of u recht heeft op een kortingsabonnement.
-
Het abonnement is er voor kinderen vanaf 12 jaar en volwassenen. Kinderen tot en met 11 jaar reizen in de provincie al gratis mee met een volwassene (18+). Daar leest u hier meer over.
Woont u in de provincie Utrecht?
Heeft u een laag inkomen?
Bent u 12 jaar of ouder?
Hoe werkt het kortingsabonnement?
1. Wanneer reis ik met korting
Als u incheckt tijdens de daluren. De daluren zijn:
Maandag t/m vrijdag
voor 6:30 uur
tussen 9:00 en 16:00 uur
na 18:30 uur
Zaterdag, zondag en feestdagen
de hele dag
2. Waar kan ik reizen met korting?
De bus, tram, buurtbus en U-flex van U-OV.
Op buslijnen 90 (Utrecht-Ameide-Gelkenes) en 395 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het kortingsabonnement alleen in de bussen van U-OV en niet in de bussen van Qbuzz.
Op buslijnen 5 (Veenendaal-De Klomp – Ede), 83 (Veenendaal-De Klomp – station Veenendaal Centrum) en 85 (station Veenendaal Centrum – Ede) is het kortingsabonnement geldig in de bussen van U-OV, maar ook in de bussen van RRReis.
U-Flex
Reist u met U-flex en heeft u het kortingsabonnement? Betaal dan in het voertuig. Check in en check uit. Betaalt u vooraf online? Dan krijgt u geen korting.
Kijk voor meer informatie over U-flex op de website van U-OV.
3. Hoe lang is het abonnement geldig
Als het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart oplaadt, kunt u het één jaar gebruiken.
Hoeveel korting krijg ik?
-
Tijdens de daluren krijgt u 70% korting. Dat geldt in de bussen en trams van U-OV.
-
U krijgt dan altijd automatisch 34% leeftijdskorting als u met een persoonlijke OV-chipkaart reist. In alle bussen, trams en metro’s. In heel Nederland.
Als u het kortingsabonnement op deze website aanvraagt, reist u met meer korting. U krijgt dan tijdens de daluren 80% korting.
Dat geldt in de bussen en trams van U-OV.Met het kortingsabonnement krijgt u dus:
- 34% korting tijdens de spitsuren (weekdagen van 6.30 uur – 9.00 uur en 16.00 uur – 18.30 uur).
- 80% korting tijdens de daluren.
Hoe vraag ik het gratis OV-abonnement aan?
Stap 1
Regel een persoonlijk OV-chipkaart (de pas waarop uw foto en naam staat).
Stap 2
Houd uw aanmeldcode bij de hand. Die heeft u per brief of e-mail van de gemeente ontvangen.
Stap 3
Vul het formulier in.
NS flex
We raden het af om het kortingsabonnement op een persoonlijke OV-chipkaart te zetten waar al een NS flex abonnement op staat. Het kortingsabonnement werkt dan misschien niet, en dan krijgt u geen korting. We raden aan het kortingsabonnement op een tweede persoonlijke OV-chipkaart te zetten.
Studentenreisproduct
Het kortingsabonnement kan niet op een ov-chipkaart worden gezet waar al het Studentenreisproduct op staat. Dan moet u een tweede persoonlijke OV-chipkaart gebruiken waar u dit kortingsabonnement op zet.
Dit heeft u nodig voor de aanvraag
-
Een pas waarmee u reist in het OV. Op een persoonlijk OV-chipkaart staat uw foto en naam. De pas kost € 7,50. Het kortingsabonnement kan alleen op een persoonlijke OV-chipkaart worden gezet.
NS flex
We raden het af om het kortingsabonnement
op een persoonlijke OV-chipkaart te zetten waar al een NS flex abonnement op staat. Het kortingsabonnement werkt dan misschien niet, en dan krijgt u geen korting. We raden aan het kortingsabonnement op een tweede persoonlijke OV-chipkaart te zetten.Studentenreisproduct
Het kortingsabonnement kan niet op een ov-chipkaart worden gezet waar al het Studentenreisproduct op staat. Dan moet u een tweede persoonlijke OV-chipkaart gebruiken waar u dit kortingsabonnement op zet.
- Op mijn OV-chipkaart staat mijn naam
- Op mijn OV-chipkaart staat mijn foto
-
Heeft u nog geen persoonlijke OV-chipkaart? U kunt uw persoonlijke OV-chipkaart (kaart met foto en naam) op 2 manieren aanvragen:
1. Vraag de pas aan via www.ov-chipkaart.nl. U moet uw foto uploaden en betalen met internetbankieren.
2. Ga naar de servicewinkel van U-OV in Utrecht of Amersfoort.
De U-OV servicewinkel in Utrecht is te vinden op Utrecht Centraal aan de Jaarbeurszijde.
Locatie Utrecht: Jaarbeurszijde Openingstijden: Maandag t/m vrijdag: 06.30 tot 19.00 uur
Zaterdag en zondag: 10.00 tot 17.30 uurDe U-OV servicewinkel in Amersfoort is te vinden bij het busstation Amersfoort Centraal (Stationsplein 109).
Locatie Amersfoort: Stationsplein 109 Openingstijden: Maandag t/m vrijdag: 08.00 tot 17.00 uur
Zaterdag en zondag gesloten -
De aanmeldcode krijgt u begin 2026 van uw gemeente. Via een brief of e-mail.
U krijgt een kortingsabonnement als u een laag inkomen heeft. De gemeente controleert of u recht heeft op een kortingsabonnement.
Hebt u geen aanmeldcode ontvangen? Heeft u wel een laag inkomen? En denkt u dat u recht heeft op korting?Vraag dan zelf een aanmeldcode aan.
De gemeente controleert of u daar recht op hebt.
Met het kortingsabonnement reist u met korting in de hele provincie Utrecht. Het abonnement is één jaar geldig. Het kortingsabonnement geldt in bus, tram, buurtbus, en U-flex van U-OV. Reist u met U-flex en heeft u het kortingsabonnement? Betaal dan in het voertuig. Betaalt u vooraf online? Dan krijgt u geen korting. Op buslijnen 90 (Utrecht-Ameide-Gelkenes) en 395 (Rotterdam-Lopik-IJsselstein-Utrecht) geldt het kortingsabonnement alleen in de bussen van U-OV en niet in de bussen van Qbuzz. Op buslijnen 5 (Veenendaal-De Klomp – Ede), 83 (Veenendaal-De Klomp – station Veenendaal Centrum) en 85 (station Veenendaal Centrum – Ede) is het kortingsabonnement geldig in de bussen van U-OV, maar ook in de bussen van RRReis.
Ik heb het abonnement aangevraagd. En nu?
Binnen 3 weken krijgt u een e-mail. Daarin staat dat het gelukt is om het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart te zetten. U krijgt ook een e-mail als het niet is gelukt om het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart te zetten. In de e-mail staat dan wat u kunt doen.
Tip: Controleer altijd uw mailbox.
Vergeet niet uw kortingsabonnement op te laden.
Heeft u een e-mail gekregen dat het is gelukt om het kortingsabonnement op uw OV-chipkaart te zetten? Dan moet u zelf het kortingsabonnement nog op uw OV-chipkaart laden. Dat kunt u doen bij een oplaadpunt voor de OV-chipkaart. Of bij een servicewinkel van U-OV. Doe dit binnen 2 maanden na ontvangst van het bericht dat u via uw doorgegeven e-mailadres hebt gekregen.
Vergeet niet binnen 2 maanden uw kortingsabonnement op te laden.
Start de aanvraag
Checklist bent u klaar om de aanvraag te doen?
- Ik woon in de provincie Utrecht.
- Ik heb een aanmeldcode ontvangen (en heb met mijn inkomen recht op de korting)
- Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart
- Ik ben 12 jaar of ouder
Contact
Vragen over het kortingsabonnement?
Heeft u een vraag over uw kortingsabonnement? Bijvoorbeeld of de korting werkt? Twijfelt u over de prijs van de bus en tram? Bel of mail dan met U-OV. Of ga langs in een U-OV Servicewinkel. Kijk op de website U-OV voor de contactinformatie.
Vragen over uw aanvraag of aanmeldcode?
Heeft u vragen over het aanvragen van het abonnement? Of een vraag over de aanmeldcode? Op deze website staat een pagina met antwoorden op veelgestelde vragen. Misschien staat uw vraag daar ook bij. Bekijk de Veelgestelde vragen.
Komt u er met deze informatie niet uit? Neem dan contact op met uw gemeente. Zij helpen u graag verder.